Watching Framing Agnes (2022)
Filme als Public History Projekte
- Welche Aspekte müssen berücksichtigt werden, um ein Werk kritisch zu bewerten?
- Welche Verantwortung tragen Filmemacher*innen, wenn sie Geschichte für ein breites Publikum erzählen?
Inhaltliche Perspektive
Ästhetische und kreative Gestaltung
- Themenwahl:
- Welches historische Thema wird behandelt, und warum könnte es für die Öffentlichkeit relevant sein?
- Gibt es bestimmte Aspekte der Geschichte, die hervorgehoben oder ausgelassen werden?
- Narrative Gestaltung:
- Welche Geschichten werden erzählt? Werden einzelne Perspektiven oder Stimmen besonders betont?
- Wie werden intime oder persönliche Erzählungen in die größere historische Erzählung eingebettet?
- Fakten und Interpretation:
- Wie wird zwischen historischen Fakten und interpretativen Aussagen unterschieden?
- Welche Quellen oder Belege werden genutzt, und wie werden diese dargestellt?
- Visuelle und auditive Elemente:
- Welche Rolle spielen Bilder, Musik oder Interviews bei der Vermittlung der Geschichte?
- Wie wird die Atmosphäre des Films gestaltet, und welche Wirkung hat das auf die Zuschauer*innen?
- Struktur und Erzählweise:
- Wie ist der Film aufgebaut? Gibt es eine klare Chronologie, oder wird die Geschichte thematisch oder fragmentarisch erzählt?
- Welche dramaturgischen Elemente (z. B. Spannungsbögen) werden genutzt?
Zielgruppe und Wirkung
Public History Perspektive
- Zielgruppe:
- Für wen wurde der Film/die Dokumentation gemacht, und wie lässt sich das erkennen?
- Welche Annahmen über das Vorwissen oder die Interessen der Zielgruppe lassen sich erkennen?
- Wirkung:
- Welche Emotionen oder Reflexionen sollen beim Publikum ausgelöst werden?
- Gibt es explizite Botschaften oder implizite Werte, die vermittelt werden?
- Vermittlung von Geschichte:
- Inwiefern trägt der Film zur öffentlichen Diskussion über Geschichte bei?
- Werden historische Kontroversen oder offene Fragen thematisiert?
- Relevanz für die Gegenwart:
- Welche Bezüge zur Gegenwart werden hergestellt?
- Wie wird Trans* Geschichte im Kontext aktueller gesellschaftlicher Diskussionen dargestellt?
- Ethik der Darstellung:
- Wie sensibel geht der Film mit den dargestellten Personen und Themen um?
- Werden marginalisierte Gruppen authentisch repräsentiert, oder gibt es problematische Darstellungen?
Filmanalyse: Framing Agnes
Diskussion unter Berücksichtigung der erarbeiteten Analyseaspekte
- Inhaltliche Perspektive
- Ästhetische und kreative Gestaltung
- Zielgruppe und Wirkung
- Public History Perspektive
Ergebnissicherung


Chase Joynt
Non-Fiction Filmmaker & Writer: Arbeiten an der Schnittstelle von Genre und Geschichtserzählung.
Einige ausgewählte Projekte
- Framing Agnes (2022):
- Gewinner des NEXT Innovator Award & NEXT Audience Award.
- Über 100 Festivals weltweit, benannt als „Best Movie of the Year“ (The New Yorker).
- Bücher:
- You Only Live Twice (Lambda Literary Award Finalist).
- Boys Don’t Cry.
- Vantage Points (2024), shortlisted für den Hilary Weston Prize.
- Aktuelles:
- The Nest (Feature-Dokumentation in Postproduktion, Zusammenarbeit mit Julietta Singh).
- Co-Leitung von Level Ground Productions mit Samantha Curley.
Fragen für das Q&A
About the Documentary’s Focus and Structure
Creative and Production Process
- Why is Agnes placed at the center of the documentary?
- Why Framing Agnes?
- Why this title?
- How does the concept of „framing“ shape the documentary and its narrative?
- Why these six people?
- As accompanying reading for the documentary, we read Kirsten Schilt’s Sex and the Sociological Dope, which focuses on Stroll’s and Garfinkel’s research and theories. Why did you decide to largely leave out Stroll and Garfinkel in the documentary?
- Who decided how the written protocols for the talk show were interpreted (intonation, emphasis, expression, etc.)?
- How spontaneous were the interviews?
- Who decided how the written protocols for the talk show representation were interpreted (intonation, emphasis, expression, etc.)?
- Was emotional labor explicitly addressed as a theme during the making of the documentary?
- What genres does the documentary play with?
- What influenced your decisions regarding the documentary’s format?
- How much personal experience is included in a project like this?
- Where do you draw boundaries for yourself?
Collaboration and Context
Future and Broader Impact
- What was the collaboration with UCLA like during the making of the documentary?
- How does UCLA engage with your project?
- How does the university handle the archive? Has the film changed anything?
- Is there more to come? (For instance, further trans stories connected to this archive, e.g., a book, more research, or additional public history projects?)
- How did personal relationships shape the work on the documentary?
- How do projects like this change if made more “open”?
Sharing Expertise
- How did you find „your“ public history topic?
- What does the timeline look like for a project like this, from ideation to production to release?
- Why choose a documentary as the format rather than, say, a book or a play?
- Besides the featured historians like Jules Gill-Peterson, did you consult other experts for the documentary?
- What are your sources of inspiration—specifically for Framing Agnes but also for your work in general?
- What advice would you give to people (like us) working publicly on trans* history?
- What key lessons have you learned from your work in trans* public history?
Weitere Fragen
Expanding on Public History Approaches
- Community Engagement: How did you engage with trans communities during the creation of Framing Agnes, and how do you navigate the balance between representing and respecting diverse perspectives within the community?
- Ethical Considerations: What ethical dilemmas did you encounter in representing trans* histories, and how did you resolve them?
- Impact Assessment: How do you measure the impact of a public history project like Framing Agnes on audiences, especially within the trans community?
- Accessibility: What steps did you take to make the documentary accessible to diverse audiences (e.g., subtitles, context-setting for non-specialist viewers)?
Navigating Challenges
- Archival Gaps: How do you work with or address archival silences or the lack of documentation about trans* lives in history?
- Intersectionality: How do you ensure an intersectional approach in your projects, especially when dealing with issues of race, class, and geography in trans history?
- Representation vs. Stereotypes: How do you avoid reinforcing stereotypes while telling trans* stories for broader audiences?
Future of Trans Public History
- Innovative Formats: Are there other formats or mediums you think might be particularly impactful for telling trans* histories in the future (e.g., VR experiences, interactive digital archives)?
- Advice on Collaboration: What advice would you give for collaborating across disciplines (e.g., historians, filmmakers, community organizers) in public history projects?
- Role of Technology: How do you see technology shaping the future of trans* public history work?
Personal Reflections
- Advice for Early Career Historians: What would you tell someone just starting out in public history who wants to focus on trans* histories?
- Resilience in Advocacy: How do you maintain motivation and resilience in what can be a challenging field, both emotionally and logistically?